gevonden
verhalen

gevonden
verhalen

gevonden
verhalen

In de afgelopen jaren zijn er in en rond Tiel meer dan een miljoen archeologische vondsten gedaan. Om deze bijzondere verhalen tot leven te brengen, ontwikkelden wij samen met de gemeente Tiel Gevonden Verhalen: een nieuwe naam, identiteit, website en middelen die het verleden tastbaar maken in het nu.

branding & communicatie

De naam Gevonden Verhalen verwijst naar de talloze objecten die in Tiel zijn opgegraven en de verhalen die daaruit voortkomen. De visuele identiteit is opgebouwd uit fragmentarische vormen die samen een geheel vormen, net als de vondsten zelf.

In de communicatie kozen we ervoor om archeologie te vertalen naar meeslepende verhalen en verrassende feiten. Niet alleen droge data of objecten, maar de menselijke verhalen erachter: wie leefden hier, wat lieten ze achter en wat zegt dat over hun wereld? Door krachtige beelden te combineren met pakkende quotes en indrukwekkende cijfers, maken we de geschiedenis voelbaar en dichtbij. Zo krijgt het verleden een gezicht en spreekt het direct tot de verbeelding van het publiek.

Foto- en artist impression credits Alexander van de Bunt & Studio Kanonnen

digital

Voor het Flipje en Streekmuseum Tiel ontwikkelden we een interactieve speurtocht speciaal voor jonge scholieren.

Op een speelse manier maken zij zo kennis met de bijzondere archeologische vondsten uit Tiel. Bij iedere meerkeuzevraag, waarvan het antwoord ergens in het museum te ontdekken is, verdienen de deelnemers een puzzelstukje of scherf. Alle stukjes samen leiden uiteindelijk naar een bijzondere vondst, waarmee de geschiedenis letterlijk stukje bij beetje zichtbaar wordt.

digital

Wij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en ontwikkeling van de website van 'Gevonden verhalen' waar geschiedenis tot leven komt door persoonlijke perspectieven. Figuren uit de Bronstijd, Romeinse tijd en andere periodes vertellen hoe ze leefden, wat ze aten en welke rituelen hen begeleidden.

De site biedt meer dan verhalen alleen: recepten, bouwplaten, verdiepingen, opdrachten en kaarten tonen waar archeologische vondsten zijn gedaan en verbinden bezoekers direct met het erfgoed.

Zo wordt verleden belevenis; digitaal, creatief en toegankelijk voor iedereen.

ism Timo Wentink

ruimtelijk ontwerp, wayfinding, muurschildering & merchandise

In Tiel transformeren we leegstaande winkelpanden tot vensters van verbeelding. Etalages krijgen een nieuwe functie als toegangspoort tot verhalen, kunst en cultuur. Met creatieve kijkdozen en doorkijkgaten ontdek je inspirerende verhalen: van historische gebeurtenissen en verborgen stadsanekdotes tot hedendaagse kunst.

De beleving strekt zich uit door de stad: speciaal ontworpen tegels fungeren als kleine bakens die wijzen naar plekken van bijzondere vondsten en gebeurtenissen. Samen met wandelroutes, muurschilderingen, etalages en herkenbare merchandise ontstaat zo een levendig netwerk van verhalen dat inwoners en bezoekers steeds opnieuw laat ontdekken wat Tiel bijzonder maakt.